zondag , juni , 26 2022

De prijs maakt de liefhebber: dit geldt zowel voor de koper als de verkoper.

Tien tips voor prijsbepaling thuisverkoop

Veel boeren en tuinders moeten nog leren om hun mooie producten in de markt te zetten.
Bescheidenheid in de prijszetting is de dief van je eigen portemonnee.

  1. Neem de tijd om een goede prijs van het product te bepalen. Dat is niet iets om even uit de losse pols te doen. De prijs bepaalt immers voor een groot deel de winstgevendheid. Stop met kostprijs-plus-percentage rekenen. Hierdoor gaat de efficiëntie van je bedrijf te snel verloren.

     

  2. Ga uit van de klant. De waarde die hij toekent aan het product (of de dienst) is de maximale prijs, die je kan vragen. Voor de ondernemer is de kostprijs belangrijk als ondergrens, maar dat is niet van belang voor de klant. Je kan de kostprijs van verschillende producten zelf berekenen of met de steun van je consulent of boekhouder.

  3. Kijk naar de concurrentie: Hoe zet die zijn product in de markt en welk prijskaartje hangt daaraan vast? Ook van bedrijven in andere branches is veel te leren. Een lidmaatschap bij een middenstandsorganisatie kan je op weg helpen.

    Indien je product verser, beter is dan van de lokale retailer, kan je meer vragen.

  4. Experimenteer eens met de prijs. Bekijk de samenhang tussen prijs, verkoop en winstgevendheid. Bij een hogere prijs kan de verkoop misschien iets teruglopen, maar boek je mogelijk wel meer winst. Verpakkingen kunnen hier al het verschil maken.

  5. Denk als een klant en ga niet alleen uit van rationeel gedrag. Alleen de vermelding ‘aanbieding’ trekt sommigen al over de streep. Bedenk ook dat een grotere uitstalling en aanprijzing vaak synoniem is voor goedkoop.

  6. Herken de klant. Ga na of er verschillen zijn tussen groepen klanten en de waarde die ze hechten aan je product. Een zakelijke klant hecht een andere waarde aan een volledig verzorgde activiteit dan een particulier. Iemand die koopt voor zichzelf betaalt meer dan iemand die grotere volumes koopt om door te verkopen.

  7. Maak onderscheidende product-prijscombinaties per klantgroep. Het vrijgezellenfeestje mag niet al te duur zijn, maar wel gezellig. Een ondernemingsevent moet vooral goed zijn en kwaliteit bieden: de prijs is van minder belang. Pas de arrangementen en de prijzen daarop aan.

  8. Bied de klant keuze. Keuzemogelijkheid verhoogt de verkoopkans. De meeste klanten kiezen uiteindelijk niet voor de goedkoopste en ook niet voor de duurste aanbieding. Iemand die gaat voor kwaliteit, wil excellent product. Iemand die gaat voor de prijs, is dikwijls veel tevredener met 2e keus. Bied daarom het liefst 3 opties aan. Indien mogelijk, probeer de meeste marge te maken op het gemiddelde product, dat meest omzet draait.

  9. Help de klanten bij het maken van een keuze. Als je een keuze biedt, zorg dan dat de klant het product kiest dat het meest oplevert.

  10. Geeft nooit zomaar korting. Houd het doel van korting geven voor ogen en gebruik het zoveel mogelijk voor het beïnvloeden van de klanten, die daar gevoelig voor zijn. Vergeet niet de voorwaarde van korting te vermelden.

 

Bron

aanmelden homepage

Ik we​ns hulp

Vraag gratis ondersteuning door vzw Boeren op een Kruispunt:

Ja, ik wens hulp

Of bel gratis 0800 99 138
Of 09 330 67 43

Top