Je bent hier : Projecten  >  Vrijwilligerswerking  >  Hoe help je iemand?
vrijdag , januari , 18 2019

Iedereen komt wel iets tegen waarvan ie zegt: 'Dit kan toch echt niet'. En dan doet hij er iets aan.

Hoe help je iemand, die het moeilijk heeft?

Hoe help je je collega, buurman, familielid of vriend?

Mensen die problemen hebben vragen meestal naar een oplossing voor dit probleem. Onze eerste reactie is dan om proberen te helpen. We geven advies, delen onze eigen ervaringen mee en proberen oplossingen te vinden. We doen er echter beter aan te zwijgen en te luisteren.

In eerste instantie hebben deze mensen geen behoefte aan antwoorden of oplossingen.
Wat ze eerst en vooral willen, is iemand tegen wie ze hun verhaal kunnen doen.
Ze willen iemand, die naar hen luistert, die hun zijn volledige aandacht geeft. Luisteren - actief luisteren - is niet gemakkelijk.
Denk niet te snel dat je het verhaal begrepen hebt - bijvoorbeeld omdat je zelf al eens zoiets hebt meegemaakt. 'Wat bedoel je daar precies mee?': of andere vragen ter verduidelijking zijn heel belangrijk. Ook is het goed om na te gaan of we inderdaad begrijpen, wat het verhaal voor iemand betekent, zeker ook op vlak van gevoelens.

Actief luisteren betekent ook dat we datgene, wat we van de situatie al wisten of vermoedden naar de achtergrond laten gaan: we concentreren ons op wat hier en nu gezegd wordt. Zorg er zeker ook voor dat mensen weten dat wat zij vertellen vertrouwelijk blijft en leef dit ook strikt na.

Het belangrijkste is: aan mensen laten merken dat we hen aanvaarden zoals ze zijn, dat we om hen geven zonder de schuld te zoeken, te oordelen of veroordelen. Dit betekent dat we soms ook afstand moeten nemen van negatieve gevoelens die bij onszelf worden opgeroepen, bijvoorbeeld irritatie over wat we horen. Door dit actief luisteren geef je mensen niet alleen erkenning voor hun problemen, angsten of wanhoop maar ook respect voor henzelf als mens. Ieder mens heeft hier recht op, ongeacht wat de oorzaak is van zijn huidige situatie.

Zo ontstaat er een vertrouwensrelatie, waarin je mee op zoek kan gaan naar oplossingen of andere mensen die kunnen helpen. Belangrijk is hier om de boodschap over te brengen, dat mensen er niet alleen voor staan, dat zij niet alles alleen moeten dragen, maar dat er mensen zijn, die hun begrijpen en willen helpen. Zij mogen gerust hulp en steun toelaten zonder dat dit een teken van zwakte is. Dat jij mee op zoek gaat naar oplossingen is een hele steun voor hen.

In bepaalde gevallen kunnen er praktische tips gegeven worden. Wees echter voorzichtig bij het aandragen van oplossingen of het geven van adviezen. De beste adviezen komen uit het hart. Het is die raad, die je aan een broer, zus, goede vriend, etc. zou geven.
Deze adviezen zijn gebaseerd op een oprechte verbondenheid met en bezorgdheid voor de ander. Maar besef dat een oplossing voor een groter en dieperliggend probleem zelden direct voorhanden is. Heel veel problemen zijn onmiddellijk niet op te lossen, maar vragen geduld en hoop. Zo vragen ernstige verliessituaties veel verwerkingstijd, bv. partner of een kind verliezen, je bedrijf beëindigen, je gezondheid kwijtraken.
Vermijd hier de dooddoeners als "alles komt goed", maar toon begrip voor de ervaren pijn. Wees ook eerlijk, als je niet weet wat te zeggen of doen. Zeg dit dan ook.

We moeten ook proberen om mensen te motiveren om zo veel mogelijk hulp te activeren, zowel de beschikbare steunpunten in het sociaal netwerk als professionele hulp. We hebben al veel bereikt, als wij de drempel naar hulpverlening kunnen verlagen, zodat mensen er niet meer alleen voor staan. Hoe meer mensen de last dragen, hoe lichter hij wordt.

  • Wat doe je wel:
    • De tijd nemen om echt te luisteren.
    • Geef aandacht, niet je mening.
    • Geef erkenning en respect : accepteer de persoon zoals hij is.
    • Wees oprecht en eerlijk: geveinsde bezorgdheid valt op en is een belediging voor de ander.
    • Geef raad vanuit het hart, vanuit oprecht begaan zijn met de ander.
    • Probeer zo veel mogelijk steunpunten (andere hulpverleners) te vinden. Zie Tip
  • Wat doe je niet:
    • Dadelijk klaarstaan met advies.
    • Doe niet uit de hoogte. Ga niet beschuldigen, oordelen of veroordelen.
    • Toon geen medelijden, maar wel begrip.
    • Vermijd dooddoeners als "Alles komt wel goed" of "Je moet je er over heen zetten".
    • Verschuif niet de aandacht naar je eigen problemen en ervaringen.
    • Bespreek geen situaties van derden. Ga zeker ook niet vergelijken met de situatie van anderen, " persoon x heeft het toch veel slechter dan jij".

Tip: Geef een telefoonkaartje af met mogelijke adviseurs en vertrouwenspersonen die kunnen helpen.

Hoe groot is de kans
dat je zelf
een carrière lang
zonder solidariteit , zonder sociale hulp
succesvol blijft?

Aanmeldingsformulier voor kandidaat-vrijwilliger.

 

Top