Je bent hier : Tips
maandag , maart , 25 2019
Welkom en tof dat je onze tips leest en verder wil volgen.
Je kans ons helpen door onze tips en ideetjes een Like op Facebook, een Tweet of een Share op LinkedIn te geven.
Facebook LinkedIn Twitter

Krijg je geen Nieuwsbrief meer doorgestuurd? Bevestig je inschrijving via het inschrijvingsformulier (duurt 1 minuut).
Naar aanleiding van de GDPR hebben we mogelijk opnieuw je toestemming nodig.

Nieuwe oplossingen en tips

15

Telefonische onderzoek of keiharde verkoop? Gevaarlijk.

geplaatst op
Telefonische onderzoek of keiharde verkoop? Gevaarlijk.

We horen verschillende waargebeurde verhalen (namen van slachtoffers en verkopers zijn bij ons bekend).

‘Meneer, wilt u meewerken voor een onderzoek over uw energiekosten? telecomkosten?’

‘Mevrouw, mogen we u eens een offerte maken?’

  • ‘Zou u geïnteresseerd zijn in goedkopere energie?’ ‘Ja’. Er wordt 5 minuten verteld en gepraat. Veertien dagen later blijkt dat de correspondent je lopende contract met je normale leveranciers heeft opgezegd en dat je een nieuwe leverancier hebt. Toen we belden naar de nieuwe leverancier, dan geeft die aan dat een onderaannemer een bestelbon heeft doorgeven na een ‘mondeling contract dat ik opgenomen’. 
    Onze adviesvrager kwam pas 2 maanden na deze gebeurtenissen boven met zijn verhaal. Op dat moment was het al heel moeilijk geworden om het contract terug te verbreken. ‘Hij had het maar moeten zien’. 'Hij heeft pech'.
     
  • Een bejaarde landbouwer (80 jaar) werd ’s avonds om 21.00 uur uit zijn eerste slaap gebeld : ‘of hij geinteresseerd was in goedkopere energie’. De beller sprak de bejaarde man aan met zijn voornaam en kwam hierdoor heel vertrouwd over. Na een uitgebreid praatje, waarin gegevens werden uitgewisseld, legde de boer de hoorn op en sliep gerust verder. Een tijdje later bleek dat de beller met zijn rekeningnummer , geboortedatum en andere gegevens erin was geslaagd om de bejaarde man een andere energiecontract aan te smeren. De bejaarde man had de facturen die per email werden verzonden (!) niet gezien. 
     Het is pas toen een incassokantoor zijn eerste onbetaalde factuur kwam innen, dat de kinderen ontdekten dat ‘papa een fout had gemaakt’. 'je papa wordt dement' zei een buurman. 
     
  • Een andere adviesvrager werd maanden aan een stuk gecontacteerd voor een offerte voor zonnepanelen. Net zoals veel ondernemers was er wel interesse, maar zeker nog geen geld om zonnepanelen te verkopen. (Dit gezin heeft nog 300.000 euro onbetaalde leveranciersschulden liggen). De verkoper bleef aandringen voor een huisbezoek . Na een korte introductie maakte de verkoper een offerte op een ‘bestelbon’, die getekend geraakte door de landbouwer. Bij navraag of dit toch een offerte was, gaf de verkoper nog een ‘herroepingsformulier’ af en bolde snel af. Gelukkig realiseerde deze landbouwer tijdig de poging tot wurgverkoop en stuurde hij tijdig én aangetekend het document op om de verkoop te annuleren.

Indien u gecontacteerd wordt door een aanklampende verkoper voor een enquête of prijsofferte, maakt u best tijd.

Indien u geen tijd of geld hebt om te investeren, dan weigert u best de afspraak.

Vraag hen een folder met uitleg op te sturen en vermeldt duidelijk dat je zelf wel contact zal opnemen bij verdere interesse.

Indien de callcenters blijven aandringen , registreert u best uw telefoonnummer om de Bel-me-Niet-lijst . Bij een volgende contact kan u schadevergoeding vragen voor ongeoorloofde telefonische verkoop.

We deden navraag hoe andere adviesvragers de stalking van verkopers konden stoppen.

  • Zeggen dat je in collectieve schuldenregeling zit of in een faillissement
  • Zeggen dat je dit nummer gaat doorgeven aan de politie voor stalking
  • Vragen naar hun telefoonnummer, adres, voornaam en naam en daarna vertellen dat je je advocaat zal inschakelen om hen een proces aan te doen.
  • Heel hard beginnen lachen en roepen, tot de verkoper zelf de hoorn oplegt.
  • ….
    (andere leuke oplossingen kunnen we helaas niet publiceren 😊, maar die oplossingen waren ook best leuk. )
Posted in: Algemeen | Tags: huis-aan-huis-verkoop , misbruik , bedrog | Comments (0) | View Count: (197)
Comment function is not open

Je kan hiernaast zoeken of we al over een bepaald onderwerp een tip hebben geschreven.
Vul het zoekwoord in en klik even op 'Search'.

In sommige gevallen krijg je meerdere pagina's waar je op kan doorklikken.

Heb je hier vragen over? Dan kan je hier je vraag of opmerking doorgeven.
Je kan ook gratis bellen naar ons hulpnummer 0800 99 138 (ook buiten kantooruren).

Top