Je bent hier : Tips
vrijdag , december , 02 2022

Nieuwe oplossingen en tips

13

Piekeren: het overkomt ons meer dan een paar maanden geleden

geplaatst op
Piekeren: het overkomt ons meer dan een paar maanden geleden

“Piekeren is verloren tijd. Ofwel pak je het probleem aan, ofwel kun je er niets aandoen en dan heeft het ook geen zin om er in je hoofd mee bezig te zijn. Al die negatieve energie, al dat getob in bed, dat zijn alleen maar donkere wolken die je met je meeneemt.” zei Ella Leyers in De Morgen.

Je af en toe eens zorgen maken is ok, nadenken over problemen om een oplossing te zoeken is zinvol. Nadenken wordt piekeren als het niet meer helpend is, als het een gewoonte wordt, te vaak gebeurt en je dagdagelijkse leven gaat verstoren, er geen evolutie of een positieve ontwikkeling en negatieve gevolgen heeft.

Waarover pieker je

  • 40% over dingen die zich ooit zullen voordoen
  • 30% over zaken die in het verleden plaatsvonden
  • 22% over dingen die eigenlijk de moeite niet waard zijn
  • 4% over zaken waar we niets aan kunnen doen
  • Slechts 4% over dingen waar we wel iets kunnen aan doen

We piekeren slechts 4% over dingen waar we wel iets kunnen aan doen

Piekeren is een aangeleerd gedrag dus kunnen we het ook afleren. Oefenen is in de eerste fase belangrijker dan het resultaat, volhouden is de boodschap.

Hoe kunnen we dit aanpakken?

Maak een analyse. Wat brengt piekeren me op en welke last bezorgt het me? Hoe kom ik van mijn pieker gedrag af?

Door o.a. het principe van afleiding

  • Concentreer je op een prettige afleiding, afleiding stopt he piekergedrag
  • Positieve leuke dingen doen om de steeds herhalende negatieve gedachten gang te doorbreken.
  • Mentale afleiding (puzzelen, sudoku, kruiswoordraadsels) en lichamelijke activiteit (tuinieren)

Mag je nog piekeren? Ja.

Het kan ook helpen om op een vast moment een piekermoment in te lassen.

Hoe en wanneer piekermomenten inplannen

  • Niet voor het slapengaan.
  • Opschrijven van je pieker gedachten, gedachten vertragen door te schrijven
  • Veranderen van houding.
  • Erover spreken met anderen
  • Je gedachten ordenen
  • Medicatie en mindfulness zorgen ervoor dat je de gedachten niet meer vastpakt.
  • Je niet vasthouden aan details
  • Geen gedachten lezen van een ander, invullen wat je denkt dat de ander gaat denken
  • Niet denken over het verleden, “had ik het toen maar anders gedaan”. Je hebt het toen goed gedaan gebaseerd op de info die je op dat moment had.

Overgaan naar helpende gedachten

  • Help het mij om mijn doel te bereiken.
  • Helpt het mij om een goed gevoel te krijgen of negatieve gevoelens te verminderen.
  • Helpt het mij een prettige relatie met anderen te onderhouden.

Niet alles is oplosbaar, er is niet altijd een concreet antwoord en dat moet je onder ogen kunnen zien.

Piekeren is energieverslindend, kan gevoelens van moedeloosheid veroorzaken. En van veel zorgen word je niet vrolijk.

Het kan je zelfvertrouwen en geloof in de toekomst ondermijnen. Alles wordt lastig, zelfs de gewoonste dingen.

Bij piekeren worden bepaalde hersenzones opnieuw en opnieuw geprikkeld, hoe meer je piekert hoe erger het kan worden. Er wordt ook vaak in een bepaalde situatie gepiekerd en gaat het op de duur een vorm van conditioneren.

De prestatiedruk in onze maatschappij is heel hoog, er wordt van ons verlangt dat we presteren.

We zijn continu bezig met onszelf, in zichten te verwerven, onszelf te willen begrijpen, soms moeten we het gewone boerenverstand laten primeren. We zijn ook minder tolerant, we moeten aanvaarden dat er af en toe een mindere dag mag zijn. Het heeft geen zin je te spiegelen aan iemand anders.

Help, ik wil niet meer tobben!

  1. Ga na of het piekeren je geholpen heeft.  Vlug zal blijken dat het zinloos is.
  2. Herken de signalen en schakel dan snel over naar een positieve activiteit.
  3. Bouw een vast piekermoment in en sta stil bij de inhoud van je zorgen.
  4. Praat met je vrienden, ze helpen je met nieuwe invalshoeken.
  5. Geef af en toe het gezonde boerenverstand de bovenhand.
  6. Besef dat een dipje of een mindere dag deel uit maken van het leven.

Naar Erna Claes (De kunst van het piekeren, çava 2014 en presentatie De kunst van het piekeren CM).

Extra informatie:

Posted in: Algemeen | Tags: stress , piekeren | Comments (0) | View Count: (1008)
Comment function is not open

Help ons door onze tips te delen

Ontvang de meest gelezen tips elke maand in je mailbox door je in te schrijven op de nieuwsbrief.

aanmelden homepage

Ik we​ns hulp

Vraag gratis ondersteuning door vzw Boeren op een Kruispunt:

Ja, ik wens hulp

Of bel gratis 0800 99 138
Of 09 330 67 43