Je bent hier : Tips
woensdag , november , 30 2022

Nieuwe oplossingen en tips

19

Bezorgd voor een vriend, familielid of collega? Hoe pak je dit aan?

geplaatst op
Bezorgd voor een vriend, familielid of collega? Hoe pak je dit aan?

Het is niet zo moeilijk om te zien dat iemand in problemen zit. 

  • We gebruiken de zelftest van Bedrijven in Nood (Boerenbondproject 1990)
  • We gebruiken een signalementstest van de Europese Hulporganisaties voor bedrijven in nood. 
  • We gebruiken een internationale studie, die we doorkregen van Ilvo: zie jaarverslag pag 26.
  • En we gebruiken de matrix van onze Nederlandse collega BoerenKans. (zie figuur hiernaast). 

Wie werkelijk bezorgd is, ziet de problemen van zelf in eigen omgeving.  

Iemand belde bezorgd naar onze gratis hulplijn 0800.99.138.
‘Ik ben bang dat er accidenten gaan gebeuren, wat kan ik voor hem/haar doen?’

Het feit dat deze boer zo betrokken is met zijn vriend(in), doet deugd. Dit is een heel krachtig uitgangspunt om mekaar te kunnen helpen.

Wanneer je dicht bij de boer in nood staat, kan je hem/haar rechtstreeks aanspreken en uitleggen waarom je echt bezorgd bent.

  • Het is mogelijk dat de betrokkene een heel goede uitleg heeft. Tijdelijke stress overkomt iedereen: daar geraakt hij/zij dan wel over.
  • In sommige gevallen zie je van op afstand dat het niet beter wordt: de vriend(in) zakt steeds dieper weg.
    • Zijn/haar agressie of stress stijgt en verdwijnt nooit.
    • Zijn/haar gedachtegang blijft gericht op het probleem , en vertelt nooit aan welke haalbare oplossingen kunnen gewerkt worden.
    • Het bedrijfsprobleem wordt een persoonlijk (gezondheids-)probleem, of andersom.

Wanneer je ziet dat er gevaar is voor de betrokkene of zijn/haar gezinsleden, is het belangrijk om het je aan te trekken.

Indien je het zelf niet doet, vraag je eens af: ‘wie dan wel?’.

  • Je kan zijn/haar gezinsleden aanspreken dat je je zorgen maakt. Wellicht hebben ze het ook gezien, en zijn ze gelukkig dat je hierover wilt praten en meedenken. Samen kan je bedenken hoe je de man/vrouw gaat ondersteunen.
  • Je kan zijn/haar andere steunpunten vragen hoe zij erover denken.

Je kan samen met de gezinsleden en vrienden proberen in dezelfde richting de betrokkene te ondersteunen naar een deskundige, die hem kan verder helpen. De reeks deskundigen die kunnen meedenken, hangt af van de problematiek. Bijvoorbeeld:

  • Voor zaken over financiën spreekt hij best met zijn persoonlijke boekhouder. De boekhouder kan een gesprek met de leveranciers of bank begeleiden of voorbereiden. Door de bankier en de boekhouder aan dezelfde tafel uit te nodigen, voorkom je meestal tegenstrijdige adviezen, waar je vriend(in) niet verder mee kan. 
  • Voor zaken rond administratie of reglementering is de consulent van de landbouworganisatie de meest geschikte persoon. Indien de betrokkene geen lid meer is, kan je een sociaal tarief voor lidmaatschap vragen via het provinciaal kantoor.
  • Voor gezondheidsproblemen ga je best naar de vertrouwelijke huisarts. Veel huisartsen werken tegenwoordig samen met een psycholoog in de buurt.
    • In heel wat regio's is er een (gesubsidieerde) eerstelijnspsycholoog die de zorg van de huisarts overneemt en de patiënt verder opvolgt. We schreven hier al verschillende keren over op deze blog.
    • Weet dat de huisarts bij patienten in crisissituaties als bij aanslepende psychische en psychiatrische problemen kan het mobiel team kan inschakelen: zij bezoeken regelmatig de patiënt thuis en de kosten worden grotendeels terugbetaald door de overheid via zijn/haar ziekenkas. U leest er meer over in dit artikel: vertel dit door aan vrienden, familie en collega's. Zij kunnen hiermee levens redden.
    • De huisarts kan de patiënt introduceren bij het Centrum voor Algemeen Welzijn. Je kan er onmiddellijk hulp vinden en contact opnemen via telefoon, via e-mail of via chat. En hun ondersteuning is gratis.

Soms beloven boeren in nood wel dat ze een deskundige gaan inschakelen, maar mankeren ze de moed of energie om de telefoon te pakken voor een afspraak. Indien het probleem blijft bestaan, kan je als vriend, collega of familielid ook zelf ter plekke / bij de boer de telefonische afspraak regelen.

In het uiterste geval, kan je de man of vrouw vergezellen naar de huisarts, consulent of boekhouder.
Soms kan je van op een afstand beter zien waar er problemen zijn, dan wanneer je er al maanden midden in zit.

vzw Boeren op een Kruispunt heeft 10 jaar ervaring

Indien gewenst, kan de boer in nood ook bellen naar ons gratis telefoonnummer 0800.99.138.
Je kan onze folders terugvinden op onze website.
​Eventueel vind je al ondersteuning op onze inhoudstabel.

  • Onze adviseurs van vzw Boeren op een Kruispunt komen gratis en discreet op de hoeve. Ze trekken het zich écht aan.
  • Onze psychologen kennen de normen en waarden van de doelgroep boeren en tuinders: Ze draaien niet rond de pot en werken met concrete tips.
  • We schrikken van geen enkel verhaal meer op: we bezochten reeds meer dan 2000 gezinnen en begrijpen hoe mensen in problemen kunnen komen. 
  • We zoeken niet naar de schuldige of de oorzaak, maar denken oplossingsgericht. “Mogelijkheden zoeken binnen de beperkingen”

Slotbedenking

Het succes van iedere ondersteuning hangt ook af van de andere steunpunten: indien de betrokkene een 2e mening vraagt aan zijn vertrouwelijke steunpunten, is het belangrijk dat zij eveneens probleembesef hebben en de boer in nood willen motiveren om er iets aan te doen.

Bij deze willen we iedereen, die het zich wil aantrekken, op voorhand bedanken voor zijn/haar betrokkenheid. 
Je betrokkenheid voorkomt ongevallen, waarvan zovelen achteraf zouden zeggen: ‘We hebben dit nooit kunnen indenken’.

De tijd, die je investeert in solidariteit van collega’s, is je beste verzekering om zelf hulp te krijgen,
op het moment dat je zelf (ooit, maar bijna zeker) hulp nodig hebt.

Posted in: Algemeen | Tags: vriendendienst , solidariteit , betrokkenheid , bezorgd | Comments (0) | View Count: (8976)
Comment function is not open

Help ons door onze tips te delen

Ontvang de meest gelezen tips elke maand in je mailbox door je in te schrijven op de nieuwsbrief.

aanmelden homepage

Ik we​ns hulp

Vraag gratis ondersteuning door vzw Boeren op een Kruispunt:

Ja, ik wens hulp

Of bel gratis 0800 99 138
Of 09 330 67 43