Je bent hier : Tips
zondag , september , 25 2022

Nieuwe oplossingen en tips

07

"Welterusten" is noodzakelijk voor "welzijn".

geplaatst op

Een goede nachtrust maken kan het verschil maken voor uw productiviteit op de boerderij

De beste start voor een productieve, veilige dag op de boerderij is een goede nachtrust.

Uit recent buitenlands onderzoek is echter gebleken dat 4 op de 10 boeren 'gestoorde slaap' meldde. Dit betekent moeite hebben met inslapen, vaak wakker worden en moeite hebben om weer in slaap te vallen. 

Een ander buitenlands onderzoek meldde dat meer dan een derde van de boeren zei dat ze meer wilden weten over het beheersen van vermoeidheid en moeheid.

Om u te helpen voldoende slaap te krijgen om uw best te doen op de boerderij, hebben we de nieuwste feiten en tips met betrekking tot slapen verzameld.

Kan je niet goed slapen?  

Niet genoeg slaap kan je dik en knorrig maken. En dat is niet alles.

Slaaptekort valt je fysieke en mentale gezondheid aan, en daarom is het door de geschiedenis heen als een vorm van marteling gebruikt.
Wanneer uw lichaam niet genoeg slaap krijgt, loopt u een hoger risico om diabetes type 2, hartziekte en vroeg overlijden te krijgen. 
Studies tonen aan dat mensen die 5 uur of minder slapen een nacht hun kans op vroegtijdig overlijden met 15% vergroten. 

Gebrek aan slaap helpt ook om je dik te maken, omdat het je eetlust opwekt.

Vanuit het oogpunt van geestelijke gezondheid, geeft gebrek aan slaap je een slecht humeur. Je lichaam maakt te veel van het stresshormoon cortisol vrij, wat je chagrijnig, prikkelbaar en antisociaal maakt. Studies tonen aan dat chronisch slaapgebrek bijdraagt ​​aan stemmingsstoornissen, zoals depressie.

Vooral slaapgebrek maakt je moe, onverdraagzaam en uitgeput.

Tips om beter te slapen

Verander een paar dagelijkse gewoonten en ontdek een betere nachtrust.

Het verbeteren van de kwaliteit van uw slaap kan net zo eenvoudig zijn als het veranderen van een paar gewoonten.

  • Een dag vrij nemen. Een dag rust elke week, verbetert de productiviteit. Zet een dag opzij, waarschijnlijk in het weekend, voor plezier en ontspanning. Betrek het gezin, zodat je samen wat quality time krijgt. Vroeger had je daarvoor de Zondag-Rustdagregel. Een sneukeltoer, een fietstocht met collega's, een dag naar zee, ....al was het maar een paar uur om te beginnen. 

  • Verbeter uw slaapplaatsen. Zorg ervoor dat uw slaapkamer geschikt is om een ​​goede nachtrust te krijgen met licht afsluitende gordijnen en een fatsoenlijk bed.

  • Vernieuw je slaapkussen. Zorg voor een fatsoenlijk kussen dat je nek goed ondersteunt. Zorg ervoor dat je beddengoed niet te warm is,  je kerntemperatuur moet één of twee graden dalen voor een goede nachtrust.

  • Maak dat je niet wakker blijft door een snurker. Als je een snurkpartner hebt, schop hem/haar dan in de logeerkamer of gebruik oordopjes. Vraag eventueel advies aan de huisarts hoe de snurker zijn/haar probleem kan oplossen. In veel gevallen kan de snurker ook voordeel halen uit een dokterbezoek: apneu kan hem/haar onbewust ook overkomen. 

  • Blijf af van de cafeïne. Vermijd koffie na de middag. Het is een stimulerend middel dat tijd nodig heeft om te slijten voordat je probeert te slapen. Vergeet niet dat thee en sommige frisdranken cafeïne bevatten. Probeer caffeïnevrije koffie of fruit / kruidenthee.

  • Vermijd snacks 's avonds laat. Vermijd het eten of drinken van alcohol vlak voor het slapen gaan. Door je lichaam voedsel en alcohol te laten verwerken, vergroot je de kans om 's nachts wakker te worden en wordt het moeilijker om weer in slaap te vallen. Het is prima om een ​​kruidenthee voor het slapengaan te hebben                                                                                                 

  • Geen schermen voor het slapengaan. Verlichte schermen - tv, smartphones en tablets - zorgen ervoor dat het melatoninegehalte daalt, waardoor het moeilijker is om in slaap te vallen. 
    Na het kijken in de avond, een douche nemen, een boek lezen of een half uur naar muziek luisteren voordat je gaat slapen, is een goede gewoonte:door dit iedere dag te doen, train je je lichaam in 'gaan slapen'.

  • Bedenk gelukkige gedachten. Parkeer eventuele problemen en zorgen tot morgen. 
    Negatieve gedachten maken de slaap moeilijker. Door erover te piekeren kan je het niet veranderen. 
    Denk aan de goede dingen die overdag gebeurd zijn en ga slapen met een positieve gedachte in gedachten. Bedenk eerder wat er allemaal goed is gegaan tijdens de werkdag. 

  • Maak een vast slaapritueel, zodat je je lichaam traint om 'te gaan slapen'. 
    Laatste ronde op bedrijf, uitgebreid wassen / douchen, glas water drinken, even een ontspannende tekst lezen, slaapkleren, ...  

Chronische slapeloosheid? Praat er met uw huisarts over

Als je al deze tips opvolgt en nog steeds moeite hebt om in slaap te vallen of te blijven slapen, kan het in bed liggen, als je begint te gaan knikken de situatie, alleen maar erger maken. 
Wees niet bang om met je huisarts te praten - slapeloosheid treft ongeveer één op de vier boeren op een of ander moment. 
Je huisarts kan écht helpen.

Feiten over slaap die je beter weet

Wat gebeurt er als je slaapt? Hoeveel slaap heb je echt nodig?

Slaap is essentieel voor het opladen van uw batterijen en om gezond te blijven. Het is zowel voor je geest als voor je lichaam.
Iedereen die zegt 'ik heb niet elke dag meer dan een paar uur slaap nodig' neemt zichzelf niet serieus. 
Voor een optimale prestatie van lichaam en geest is 7 tot 8 uur slaap per nacht het doel.

Werken als je moe bent, is gevaarlijk

Wanneer je niet de vereiste dosis slaaprust krijgt, is het moeilijker om productief te zijn, veilig te werken en goede beslissingen te nemen. 
Zoals een trekker met defecte startbougies, reageren de neuronen van je hersenen niet goed. Vermoeidheid is een risicofactor voor bedrijfsverwondingen: buitenlandse statistieken tonen aan dat de meeste bedrijfsongevallen plaatsvinden tussen 14.00 en 16.00 uur, wanneer een slechte nachtrust verschijnt als de 'namiddagsessie'. 

Wat gebeurt er als je slaapt?

  • Je spieren krijgen een kans om zichzelf te herstellen en sterker te worden

  • Je brein rust en herstelt, zodat het zich de volgende dag kan concentreren

  • Herinneringen worden geconsolideerd, waardoor het gemakkelijker wordt om nieuwe dingen te onthouden en te leren

  • Hormonen worden vrijgegeven om energie, eetlust en groei te reguleren

Je lichaam wordt gerund door een klok

Slaappatronen worden bepaald door je biologische klok, die werkt op een 24-uurs licht-donkercyclus. 
Het is normaal om overdag wakker te zijn en te slapen als het donker is. 
Het hormoon melatonine komt vrij in het donker en veroorzaakt slaperigheid. De hoeveelheid melatonine neemt af naarmate de zonsopgang dichterbij komt en bereidt je voor om wakker te worden en alert te zijn.

Drie soorten slaap, en dan herhalen

Mensen slapen in cycli van 90 minuten en tijdens een goede nachtrust kun je 4 tot 5 van deze cycli verwachten. 
Soms zal je tussen cycli wakker worden (dit is op zich geen drama), op andere momenten start je naadloos een nieuwe cyclus. 

Elke cyclus bestaat uit verschillende delen:

1. Lichte slaap

2. Diepe slaap - dit is de belangrijkste fase - herstel en groei werken voor je botten, spieren en immuunsysteem

3. REM-slaap - het droomstadium dat de hersengebieden stimuleert die worden gebruikt bij het leren

Klinkt een van deze zaken je bekend in de oren?

  • Werk je meer dan 50 uur per week?
  • Werk je meer dan 14 uur in een enkele dienst?
  • Werk je langer en krijg je het werk minder goed afgewerkt?
  • Ben je dingen vergeten? 
  • Begin je de dag lusteloos of apathisch te voelen ? 
  • Ben je smeriger of geïrriteerder dan normaal?
  • Heb je problemen om beslissingen te nemen?
  • Heb je problemen om oplossingen te bedenken?

Indien je verschillende zaken herkent, dan is de kans groot  dat je je slaapgewoonten moet verbeteren:
Dat betekent meer slaap en / of slaap van betere kwaliteit.

Bron: Folder over slaapproblemen

Aanbod: meedenkende mensen met verstand van boeren

De medewerkers van vzw Boeren op een Kruispunt weten wat mogelijk is op een land- of tuinbouwbedrijf om te leren omgaan met stress. Je kan je aanmelden voor advies via ons contactformulier of via onze gratis hulplijn op telefoonnummer 0800.99.138.

Indien gewenst, kan je beroep doen op een van onze psychologen voor een uitgebreid gesprek. 
Dankzij de steun van velen, is onze dienstverlening gratis voor land- en tuinbouwers in Vlaanderen.

Posted in: Algemeen | Tags: vermoeidheid , tips , slaapproblemen , oplossingen , oververmoeid , humeurig , knorrig , slaapritueel | Comments (0) | View Count: (1335)
Comment function is not open

Help ons door onze tips te delen

Ontvang de meest gelezen tips elke maand in je mailbox door je in te schrijven op de nieuwsbrief.

aanmelden homepage

Ik we​ns hulp

Vraag gratis ondersteuning door vzw Boeren op een Kruispunt:

Ja, ik wens hulp

Of bel gratis 0800 99 138
Of 09 330 67 43

Top