Je bent hier : Verhalen  >  Getuige17
dinsdag , maart , 19 2019

Sierteler produceert voor handel

"Onze bloemenverkoop loopt nu als een trein."

"Je bent bloementeler geworden om mooie bloemen te telen: de handel zorgt in principe voor de verkoop." Ofwel verkochten we via de bloemenhandelaars en -exporteurs ofwel lieten we onze bloemen veilen in Nederland. Maar het wou maar niet lukken: schandalig lage prijzen zorgden voor veel openstaande facturen, slapeloze nachten en zelfs ruzie in ons gezin.

Daarom belden we naar Boeren op een Kruispunt. Tijdens het bezoek nam de medewerker alle tijd om te luisteren naar ons verhaal, onze frustraties. Het gesprek begon met de actuele problemen, maar om een overzicht te krijgen kregen we de vraag om ons verhaal te herbeginnen van bij onze start van onze carrière.

We bouwden als starters een klein sierteeltbedrijf. We specialiseerden ons in een beperkt aantal soorten en verkochten alles via de handelaars of via de veiling. Sinds de start hadden we nooit de financiële ruimte om uit te breiden. Door onze (eerlijke) bedrijfseconomische boekhouding kon de bank al van het eerste jaar zien, dat we nog veel leveranciersschulden hadden: dit was voor hen reden te over om bijkomende kredieten te weigeren. We zwoegden met veel liefde aan de teelt, maar ons zweet bracht weinig op: net zoals veel collega's konden we verschillende jaren amper kostendekkend werken.

Hoogtepunt van de week was onze boerenmarkt, waar we iedere week met veel plezier ons kraam opstelden. Mijn vrouw was de verkoopster. Ikzelf keek de passanten aan en zocht in hun blik welke bloemen hen konden interesseren: Ik moest maar de plant oppakken en doorgeven aan mijn vrouw: zij sprak de mensen aan en verkocht bijna iedere keer. Bingo.

In het adviesgesprek werd ook een bedrijfsanalyse gemaakt. Bij het opmaken van de balans stelden we ons de vraag wat de verkoopwaarde is van een sierteeltbedrijf van minder dan 1 hectare glas. Bij het uitrekenen van de rentabiliteit werd onze vrees bevestigd: zo kon het niet verder.

Een lang gesprek kan veel opbrengen: Tijdens ons verhaal was blijkbaar duidelijk zichtbaar wat moeilijk liep en wat we tof vonden in onze bedrijf: "Waarom breiden jullie die boerenmarkten niet uit? Jullie vertelden toch dat jullie planten vlot verkopen en dat dit eigenlijk de enige winstgevende activiteit is op jullie bedrijf?" We dachten dat dit niet kon: als je 5 keer per week op de markt gaat staan, dan heb je toch nooit genoeg tijd om de teelt goed te doen. "Waarom verminder je dan niet je teeltoppervlakte? En koop je het mogelijk te kort aan planten bij je collega's?"

Na dat ene gesprek hebben we een week slecht geslapen. Zouden we het durven? Wat gaan de collega's dan zeggen? Kan dit lukken?

Het eerste jaar hebben we de teelt met de helft gereduceerd. "Als we dit kunnen verkopen aan winkelprijs, dan verdienen we evenveel. " Wat we tekort hadden, kochten we bij onze collega's. Voor een prijs boven de veilingprijs konden we de best geschikte planten uitkiezen.

Vandaag staat de serre weer vol. We hebben het teeltplan vereenvoudigd en halen andere producten bij van collega's. Onze bloemenverkoop loopt als een trein. De klanten op de markt komen terug en bedanken ons zelfs voor het aanbod. Dit hebben we in jaren niet meegemaakt, toen we de verkoop overlieten aan de handel.

Boeren op een Kruispunt luisterde aandachtig naar ons verhaal en pikte gewoon een detail uit ons verhaal ("een kleine boerenmarkt per week") op als ideetje voor een structurele oplossing. Na dat gesprek moesten we het natuurlijk alleen verder doen: de nieuwe weekmarkten zoeken, de handel en de teelt combineren, de reclame opzetten, prijzen bepalen....
Maar het lukte...
En daar zijn we fier op.

(naam wel bekend bij vzw)

Op zoek naar ondersteuning
of een luisterend oor?

Bel gratis naar 0800.99.138.

Verder naar Uitgebreide verhalen van adviesvragers

Top